Je hebt een nieuwe website. Top! De kleuren zijn fantastisch en alle foto’s zijn zorgvuldig uitgekozen. Ook heb je veel tijd geïnvesteerd in de product- en dienstenpagina,
daar verdien je namelijk je geld mee. Nu de website online staat, kun je achterover leunen. Je hoeft niets meer te doen. De klanten stromen binnen. Of toch niet?
Wij horen vaak: “Ik wil een nieuwe website.” Maar als we vervolgens doorvragen krijgen we zelden een echt doel te horen. Nog veel te vaak wordt het maken van de
website als doel gezien, terwijl de website niet meer dan een middel is om het doel te behalen.
Maar wat zijn die doelen dan? Dit zijn een paar voorbeelden:
• Ik wil de uitstraling van mijn merk versterken.
• Ik wil meer producten of diensten verkopen.
• Ik wil in contact komen met (potentiële) klanten.
• Ik wil betere kandidaten voor mijn vacatures.
• Ik wil mijn bezoekers informeren.
Zoals je ziet zijn dit hele andere doelen dan “ik wil een nieuwe website”. De tijd dat een website niet meer was dan een online visitekaartje is namelijk voorbij.
De website is een verlenging van jouw bedrijf. Een extra kanaal dat onder andere voor meer uitstraling, omzet, klanten, sollicitanten en/of informatievoorziening zorgt.
Er zijn in het kort dus 4 functies (doelen) van een website:
1. Het informeren van de bezoeker (Informatiefunctie)
Hier functioneert de website als een extra kanaal wat zorgt voor een duidelijker beeld van jouw bedrijf en jouw producten of diensten. Potentiele klanten kunnen jouw
bedrijf op internet “tegenkomen” en zo meer te weten komen over de mogelijkheden die jouw bedrijf biedt.
2. Het verkopen van jouw product of dienst (Handelsfuntie)
Deze websites staan bekend onder de naam webshops. Een webshop of webwinkel is een online etalage waarbij diensten en producten kunnen worden aangeschaft via het
internet. NIPO-Onderzoek heeft uitgewezen dat het internet in Nederland sinds 2002 het belangrijkste kooporiëntatiemedium is geworden, zelfs belangrijker dan de
traditionele papieren catalogus. Sindsdien is het belang van internet alleen maar gegroeid. Webwinkels worden in hoge mate voor kooporiëntatie gebruikt, waarbij de
koop niet per se online hoeft plaats te vinden. Daarbij neemt het online winkelen volgens de brancheorganisatie Thuiswinkel.org ook nog steeds toe.
3. Het in contact komen met jouw doelgroep en/of stakeholders (Contactfunctie)
Een ander belangrijk doel en functie kan zijn het beschikbaar maken van jouw contactgegevens online. Zorg er altijd voor dat jouw contactgegevens makkelijk vindbaar
zijn op jouw website!
4. Het verzamelen van leads (Lead generatie functie)
Leadgeneratie betreft alle activiteiten die gericht zijn op het verkrijgen van de contactinformatie van potentiële klanten. In de zakelijke markt is dit vaak een specifieke
verkoopactiviteit. Er zijn veel manieren om leads te genereren, zoals mediarelaties, promotie-evenementen, e-marketing, netwerkevenementen, beurzen en telemarketing.
Maar ook het internet wordt steeds vaker ingezet als leadgenerator. Hierbij is adverteren en conversie optimalisatie zeer belangrijk, gezien de investeringen die
gemoeid gaan met het verkrijgen van leads online. Lead generatie wordt veel te weinig ingezet door bedrijven en zou dus meer aandacht moeten krijgen in het MKB!